Oplev Danmarkshistoriens mest betydningsfulde kvindelige billedhugger, Anne Marie Carl-Nielsen (1863 – 1945).
Udstillingen på Glyptoteket præsenterer den største soloudstilling med hende siden 1946. Her inviteres du ind i kunstnerens værksted og kan opleve forarbejderne til hendes monumentale værker. Samtidig kan du stifte bekendtskab med den kompromisløse kunstner, som både var eftertragtet og anerkendt i sin samtid, men siden er blevet skrevet ud af historien.
Kurator Emilie Boe Bierlich og scenograf Christian Friedländer har skabt en udstilling inspireret af den industrielle værkstedsstemning, som Anne Marie Carl-Nielsen skabte sine værker i. Med et stort antal skitser, modeller og afstøbninger er fokus på den ukuelige kunstner og hendes insisteren på sin ret til at eksistere i et mandsdomineret fag.
Eftertragtet og succesfuld
Anne Marie Carl-Nielsen var den første kvindelige billedhugger i verden, der fik bestilling på at opføre en rytterstatue af en konge og bronzeporte til en domkirke; to af fagets mest prestigefyldte opgaver. Selvom mange har stiftet bekendtskab med rytterstatuen af Christian 9. på Christiansborg Ridebane eller gået ind ad bronzeportene i Ribe Domkirke, er det de færreste, der kender Anne Marie Carl-Nielsen i dag. Men i sin samtid var hun en eftertragtet og succesfuld kunstner, der udstillede og blev præmieret på store udstillinger i ind- og udland.
I en alder af 25 år udstillede hun på Den Nordiske Industri-, Landbrugs og Kunstudstilling i København, hvor den franske billedhugger Auguste Rodin bemærkede hendes små statuetter af kalve, der var så naturtro at ”… de duftede af stald”. Året efter repræsenterede hun Danmark på Verdensudstillingen i Paris og vandt en bronzemedalje. Senere modtog hun Thorvaldsen Medaillen, Kunstakademiets fineste hædersbevis, regentens fortjenstmedalje for ånd og kunst, og i næsten 30 år var Kunstakademiets æresbolig hendes hjem.
Hendes viden lå i hænderne
Allerede som 12-årig begyndte hun at modellere små figurer og dyr i smør og ler. Anne Marie Carl-Nielsen voksede op på landet og skildrede familiens husdyr i de materialer, hun havde for hånden. Trods hendes indlysende kunstneriske talent mente faderen, at hun skulle lære husholdning. Men i kraft af stædig vilje og helhjertet engagement blev hun elev hos den anerkendte billedhugger August Saabye (1823 – 1916).
Anne Marie Carl-Nielsen udførte sine skitser i voks og ler og støbte i gips og bronze. Hun var først og fremmest skulptør og havde sin viden i sine hænder. Hun udtrykte sig tredimensionelt, lod sig fotografere med sine værker i alle stadier og tog selv magten over sit værk og fortællingen om det tidligt i sin karriere.
Kunstens ligestilling – ligestillingens kunst
Anne Marie Carl-Nielsen var en moderne kvinde. Hun var gift med komponist Carl Nielsen, der både var hendes muse og modgang. Livet igennem forsøgte hun at balancere kunst og kærlighed. Hun var ikke bare progressiv på egne vegne, men kæmpede også for sit køns ret til akademisk uddannelse. Sammen med datidens store kvindelige kunstnere som bl.a. Anna Ancher stiftede hun Kvindelige Kunstneres Samfund og arbejdede aktivt for kvinders adgang til Kunstakademiet og deres ret til at udstille i en tid domineret af mandlige kunstnere.
På trods af Anne Marie Carl-Nielsens rolle som en af vores vigtigste og mest succesfulde billedhuggere og som et kunstnerisk forbillede i sin egen tid, fik den danske billedhugger aldrig efterfølgende den anerkendelse og berettigelse i kunsthistorien, hun fortjener.
Bag om Anne Marie Carl-Nielsen
Anne Marie Carl-Nielsen levede i perioden 1863 – 1945. Hun var gift med komponist Carl Nielsen og sammen havde de tre børn. Hun blev født og voksede op i Kolding, men flyttede tidligt til København og opholdt sig i udlandet i lange perioder. Foruden rytterstatuen af Christian 9. og Ribe Domkirkes bronzeporte er hendes mest kendte værker blandt andre Havfruen ved Det Kongelige Bibliotek og monumentet over sin mand, Musikkens Genius, med den unge fløjtespiller, der står på Grønningen begge i København.
Udover sit engagement i Kvindelige Kunstneres Samfund var hun også medstifter af kunstnersammenslutningen Den Frie Udstilling.
Særudstillingen på Ny Carlsberg Glyptotek er finansieret af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat.
Bogen
I forbindelse med udstillingen udgives bogen, ANNE MARIE CARL-NIELSEN, hvor kendte kunstnere og anerkendte forskere kredser om de temaer Anne Marie Carl-Nielsen berørte. Bogen indeholder essays, analyser, kommissionerende kunstværker og en grafisk novelle foruden et udvalg af Anne Marie Carl-Nielsens egne breve. Den udgives i en dansk og en engelsk version i samarbejde med Strandberg Publishing. Bogen er redigeret af postdoc-stipendiat og kurator Emilie Boe Bierlich og inspektør Anna Manly og kan købes i Glyptotekets butik og webshop til en særpris á 179 kr.
Lydvandring
Udstillingen byder også på en lydvandring, Den uudslukkelige, der følger i Anne Marie Carl-Nielsens fodspor gennem fortidens København. Lydvandringen er indtalt af skuespiller Lotte Andersen efter manuskript af dramatiker Amalie Olesen med lydproduktion af Kontrafej.
Udstilling på Den Frie
Parallelt med Glyptotekets udstilling udvikler Den Frie en udstilling, Arven – efter Anne Marie Carl-Nielsen, hvor ti udvalgte samtidskunstnere lader sig inspirere af den ældre billedhuggers værker. Tal R, Sif Itona Westerberg og Rasmus Myrup er nogle af de kunstnere, du kan opleve. Arven – efter Anne Marie Carl-Nielsen kan ses fra 27. november 2021 til 6. marts 2022.
Årskort
Et helt års adgang til de fantastiske samlinger, de mange særudstillinger, arrangementer og den smukke Vinterhave.
Museumscaféen Picnic
Picnic serverer moderne mad, kaffen er hjemmeristet, og det hele er skabt med omtanke.
Kalender
Se alle de spændende aktiviteter og arrangementer, som Glyptoteket byder på i årets løb.