Detalje af Gauguins værk 'Den onde ånds morskab'

Glyptoteket har en af verdens fineste samlinger af værker af den franske kunstner Paul Gauguin (1848–1903). De seneste år har store dele af museets samling på 58 værker – fordelt over både maleri, træskærerarbejder, tegning og keramik – været udlånt til anerkendte museer verden over. Nu er de endelig tilbage og udstilles samlet i en omfattende præsentation, der giver mulighed for at genopleve Gauguins velkendte værker i nye perspektiver.

Gauguin-samlingen får selskab af den japansk-sāmoanske samtidskunstner Yuki Kihara (f. 1975) og hendes videoværk First Impressions: Paul Gauguin, netop erhvervet til museet. Sammen præsenterer de en dialog på tværs af tid, kulturelle forskelle og oceaniske afstande.

Den evige jagt
Gauguins forgæves jagt på de ideelle rammer for et godt kunstnerliv gik fra Paris til København, over Normandiet, Bretagne, Arles og videre til de daværende franske kolonier Martinique, Tahiti og Marquesasøerne. I stedet fik drømmene frit løb i hans kunst, der skabte verdener på Gauguins egne præmisser. “Skidt med nøjagtigheden!” som han selv sagde.

Glyptoteket dykker ikke bare ned i denne kunstneriske rejse men forholder sig også til de fysiske, politiske og historiske rammer og ser nærmere på, hvordan Gauguin skildrede de steder og kulturer, han mødte på sin vej.

Markant nyerhvervelse
Glyptoteket har erhvervet et samtidskunstværk, der tilbyder en nutidig tolkning af en af den vestlige kunsthistories mest ikoniske – men også mest omdiskuterede – kunstnere. Nyerhvervelsen – og museets første videoværk, First impressions: Paul Gauguin (2018) er skabt af den japansk-sāmoanske samtidskunstner Yuki Kihara.

Videoværket udspiller sig som et talkshow med et panel og en vært, der præsenterer panelet for en kopi af et Gauguin-værk fra Tahiti (herunder to fra museets egen samling), hvorefter de deler deres førstehåndsindtryk. Mens samtalen udfolder sig, træder Gauguin i baggrunden til fordel for deltagernes egne verdener og spekulative historier om værkernes modeller.

Både Kihara og talkshowets deltagere tilhører Fa’afafine- og Fa’atama-miljøet, Samoas pendant til Tahitis Māhū – en betegnelse for personer med åndelige gaver fra flere køn. Under kolonitiden forbød missionærer Māhū-livet, men forskere mener at kunne identificere flere Māhū-figurer i Gauguins værker – en teori, der også diskuteres i panelet.

Videoværket er kommissioneret af Glyptoteket sammen med the Fine Arts Museum of San Francisco. Det har tidligere været vist på Glyptoteket i særudstillingen Paul Gauguin – Why Are You Angry? (2020), der også turnerede videre til Alte Nationalgalerie (2022). Samme år indgik værket på den 59. Venedig Biennale, hvor Kihara repræsenterede Aotearoa New Zealand. Nu er videoværket tilbage på Glyptoteket som en helt ny totalinstallation og som en del af museets egen samling.

Om Yuki Kihara:
Yuki Kihara (f. 1975) er en japansk-sāmoansk tværdisciplinær kunstner bosat i Sāmoa. Hendes praksis udfordrer ensidige historiske narrativer gennem performance, skulptur, video, fotografi og kuratorisk praksis. Med et særligt blik for postkoloniale historier og repræsentation i Oceanien undersøger hun spørgsmål om race, køn, magt og kulturel appropriation.

Kihara repræsenterede Aotearoa New Zealand ved den 59. Venedig Biennale (2022) med værket Paradise Camp, og har haft soloudstillinger verden over, herunder på the Metropolitan Museum of Art, Fine Arts Museums i San Francisco, Powerhouse Museum samt The Sainsbury Centre. Hendes værker indgår i en række prominente museumssamlinger såsom the Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art, Los Angeles County Museum of Art, Kaohsiung Museum of Fine Arts, National Gallery of Australia og Te Papa Tongarewa Museum of New Zealand.

Tak for generøs støtte til udstillingen:

Knud højgaards fond

Jorcks fond

statens kunstfond

Hoffmann og Husmans Fond

Toyota Fonden

Gangstedfonden

Læs mere +
Yuki Kihara video work

First Impressions Paul Gauguin, 2018, Yuki Kihara (1975-) © Courtesy of Yuki Kihara, the Fine Arts Museums of San Francisco, the Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen and Milford Gallery

Årskort

Et helt års adgang til de fantastiske samlinger, de mange særudstillinger, arrangementer og den smukke Vinterhave.

Museumscaféen Picnic

Picnic serverer moderne mad, kaffen er hjemmeristet, og det hele er skabt med omtanke.

Kalender

Se alle de spændende aktiviteter og arrangementer, som Glyptoteket byder på i årets løb.