Publiceret 30. oktober 2024
Mellem mennesker er et samarbejde mellem SOSU H og Glyptoteket. Det sigter mod at skabe nye perspektiver på arbejdet som social- og sundhedshjælper og -assistent.
Med afsæt i franske skulpturer fra Glyptotekets moderne samling arbejder eleverne med emner, man kan møde i sit virke som professionel omsorgsarbejder, såsom relation, omsorg og kommunikation. Det kan være Jean Gautherins (1840-1890) skulptur Det tabte paradis, der inspirerer til en snak om, hvordan man møder mennesker i sorg. Dette giver eleverne mulighed for at se deres faglighed afspejlet i kunsten og åbner op for nye samtaler og refleksioner over deres kommende praksis.
Fra SOSU H har ét ønske været at gøre museerne klogere på deres målgruppe. Gennem et styrket samarbejde har både undervisere og elever haft mulighed for at bidrage med perspektiver på formidlingen i undervisningsforløbet. Det fortæller Rebekka Krogh Hansen, der er initiativtager til samarbejdet og underviser på SOSU H.
Helle Simonsen, underviser på SOSU H, siger, “Jeg ser det som et fantasiunivers, hvor man kan udfordre sig selv: Hvad fortæller kroppene os?” Hun fremhæver værdien af, at eleverne får meningsfulde oplevelser uden for klasselokalet.
Museumsunderviserne oplever, at eleverne rigtig gerne vil kommunikere, snakke og lytte til hinanden. På mange planer handler forløbet om kommunikation – kommunikation mellem museum og elev, elev og skulptur samt eleverne imellem.
Samarbejdet gavner ikke kun de kommende social- og sundhedshjælpere og -assistenter, men også Glyptoteket. “SOSU-elevernes perspektiver på skulpturerne er enormt spændende at arbejde med. Vi går alle herfra med nye perspektiver, når de har været på besøg. Det er enormt meningsfuldt at opleve, hvordan man også kan mødes om og bruge skulptur og kunst til at tale om det at være menneske og det at arbejde med mennesker i sårbare positioner. Her kan vi mærke, at Mellem mennesker har konkret betydning for eleverne,” fortæller Kamilla Louise Hansen, undervisningsansvarlig på Glyptoteket.
Mellem mennesker kan bruges som del af en række undervisningsforløb på uddannelsen.