Publiceret 9. januar 2024
2023 var et positivt år for Glyptoteket, viser museets netop opgjorte besøgstal. Knapt en halv million kulturinteresserede gæster viste interesse for årets udstillinger og arrangementer. Og særligt de unge under 27 år har for alvor taget museet til sig som byens oplagte mødested.
486.197 museumsgæster lagde vejen forbi Glyptoteket i 2023. Det er en lille stigning sammenlignet med året før, og det næsthøjeste besøgstal i museets historie. Besøgstallene viser en klar tendens: Aldrig har der været så mange unge gæster på museet som i 2023. Ikke bare studerende og andre unge under 27 år har fundet vej til Dantes Plads. Også markant flere børnefamilier og skoleklasser har valgt Glyptoteket som udflugtsmål i året, der gik. Museet oplever en markant stigning blandt unge under 27 år på 70% i forhold til 2022. Entrébilletter for unge mellem 18-27 år udgør i alt 29% af det samlede antal solgte entrébilletter. Hvad angår børnefamilier ses en fremgang på 40%. Og der er stort set næsten den samme stigning (39%) i antal elever, der besøgte Glyptoteket som en del af deres undervisning.
”Vi er rigtig glade for og stolte af, at Glyptoteket i så høj grad lykkes med at tiltrække de yngre målgrupper. I en meget digital tidsalder kan museerne tilbyde de unge mennesker et alternativ. Her er det muligt at få en rolig, sanselig og æstetisk oplevelse, og vi kan se, at de unge besøger Glyptoteket som omdrejningspunkt for sociale oplevelser såvel som fordybelse på egen hånd,” siger Gertrud Hvidberg-Hansen, direktør for Glyptoteket.
Strategi om at tiltrække unge
Glyptoteket har i en årrække arbejdet strategisk med at profilere sig som mere end blot et museum, men et oplevelsessted og kulturhus med et bredt udbud af udstillinger, formidlingstilbud og aktiviteter.
”Gennem en årrække har vi lavet tiltag, der henvender sig mere direkte til børn og unge, og det er glædeligt at se, at vores strategi har båret frugt,” siger Gertrud Hvidberg-Hansen og fortsætter:
”Tre år i træk har Glyptoteket været landets mest besøgte museum i K7, hvor der er gratis entré på en række kulturinstitutioner for unge under 27 år landet over. I 2023 havde Glyptoteket over 7.000 unge gæster på blot en uge. Vi ved, at rigtig mange af vores unge gæster bruger museet til socialt samvær. De lader op i Vinterhaven, mødes med venner på tagterrassen eller deltager i nogle af de mange kulturarrangementer, vi tilbyder.”
Flere tilbud til de yngste
Også børnefamilierne og skoleklasserne har museet skabt flere tilbud til. I takt med en stor vækst i besøg fra børnefamilier, har museet valgt at gøre noget ekstra netop for børn og deres voksne. Hver weekend står børneværter klar til at tage imod til ”Weekend i Vinterhaven”. Det foregår under palmerne med gratis omvisninger og kreative aktiviteter målrettet de yngste.
”For nogle mennesker kan Glyptoteket virke overvældende i al sin pompøse skønhed. Og det er synd og skam, for Carl Jacobsens ønske var netop, at kunsten og skønheden skulle være til glæde for ”menigmand”. Over en årrække har vi derfor arbejdet på at gøre museet mere tilgængeligt for flere målgrupper. Det gør vi bl.a. gennem familieaktiviteter, et alsidigt udstillings-, formidlings- og arrangementsprogram og gennem vores digitale platforme, hvor vi formidler museets kunst, arkitektur, historie og museumsdriften behind the scenes,” siger Gertrud Hvidberg-Hansen.