Udstillingen ikonoklasme - kunsten som kampplads på glyptoteket

Ikonoklasme – kunsten som kampplads

Særudstilling /05.12.2024 - 18.05.2025

Hvad får aktivister til at angribe berømte kunstværker for at sætte fokus på klimakrisen? Og hvorfor væltes statuer, når magten skifter hænder? Med særudstillingen Ikonoklasme – kunsten som kampplads fortæller Glyptoteket nu historien om menneskets stormfulde forhold til kunsten, og hvad der driver os til at ødelægge den.

I årtusinder har mennesker ikke kun rejst statuer men også væltet, ændret og ødelagt dem. For selvom monumenter ofte er lavet af langtidsholdbare materialer som marmor og bronze, så er de ideologier, personer og begivenheder, de hylder og opretholder, sjældent lige så varige. Ikonoklasme er ikke blot noget, der er foregået i oldtiden – kunsten er stadig en kampplads, hvor magtforhold og identiteter udfordres.

Ordet ikonoklasme kommer af det oldgræske (eikon) og en afledning af klaein (at bryde i stykker eller knuse), og beskriver den bevidste ødelæggelse af billeder, monumenter eller symboler. Glyptotekets oldtidssamling rummer en hel del eksempler på arkæologiske genstande, der er blevet ødelagt med vilje. Mens nogle af ødelæggelserne har været motiveret af politiske magtskifter og religiøse omvæltninger, har andre været et produkt af økonomiske og praktiske forhold.

Når ødelæggelse udfordrer historien

Den bevidste og til tider voldelige ødelæggelse af kunst og monumenter er dog ikke kun et historisk fænomen fra en fjern fortid. Ikonoklasme er mindst lige så aktuel i dag som i oldtiden. At vælte statuer og ødelægge monumenter bruges også i dag til at omskrive, udfordre og genforhandle de historier, vi fortæller om os selv.

Ikonoklasme – kunsten som kampplads præsenterer en bred vifte af værker fra Glyptotekets oldtidssamling, der bærer spor efter både politiske og religiøse omvæltninger.

Scenograf Mai Katsume og videokunstner Magnus Pind har sammen skabt et udstillingsunivers, der balancerer mellem nedbrydning og opbygning. Gennem video, lyd og scenografi bringes Glyptotekets oldtidssamling til live på nye måder og inviterer publikum til at reflektere over kunstens rolle i både fortidens og nutidens magtkampe.

Udstillingen suppleres af indlån fra Musei Vaticani, British Museum, Staatliche Museen zu Berlin, Antikensammlung, Musei Civici di Vicenza, Trustees of the Clayton Collection, English Heritage, Rheinisches Landesmuseum Trier og Statens Museum for Kunst.

Ikonoklasme – kunsten som kampplads kan opleves på Glyptoteket fra torsdag den 5. december 2024 til søndag den 18. maj 2025.

Designkoncept og scenografi: Mai Katsume
Designkoncept og videoværker: Magnus Pind

 

Vær venligst opmærksom på, at udstillingen indeholder blinkende lyseffekter og er uegnet for gæster med lyssensitive funktionsnedsættelser. 

 

Katalog

I forbindelse med udstillingen udgives et rigt illustreret katalog, som kan købes i webshoppen og i museumsbutikken.

Tak for generøs støtte til udstillingen og ledsagende katalog fra:

Ny Carlsbergfondet

Videoværker er støttet af:

statens kunstfond

Læs mere +
Ikonoklasme. Foto Anders Sune Berg

Omhugget portræt af en ptolemæisk hersker klargøres til udstillingen. (Foto: Anders Sune Berg)

Ikonoklasme. Foto Anders Sune Berg

Agrippina Minor. (Foto: Anders Sune Berg)

Ikonoklasme. Foto Anders Sune Berg

Næser fra museets magasin. (Foto: Anders Sune Berg)

Ikonoklasme. Foto Anders Sune Berg

Omhugget portræt af kejser Gallienus klargøres til udstillingen. (Foto: Anders Sune Berg)

Årskort

Et helt års adgang til de fantastiske samlinger, de mange særudstillinger, arrangementer og den smukke Vinterhave.

Museumscaféen Picnic

Picnic serverer moderne mad, kaffen er hjemmeristet, og det hele er skabt med omtanke.

Kalender

Se alle de spændende aktiviteter og arrangementer, som Glyptoteket byder på i årets løb.